Intră în vigoare plafonarea prețurilor la RCA. Cât plătesc șoferii pe asigurarea auto
De azi, 11 aprilie, intră în vigoare plafonarea prețurilor la RCA la nivelul tarifelor de bază practicate de asiguratori la data de 28 februarie 2023. Conform Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), la acea dată costurile au fost, în medie, cu 12% mai mici față de tarifele de referință publicate pe 7 martie 2023.
Intră în vigoare plafonarea prețurilor la RCA
Timp de șase luni, tarifele RCA vor fi plafonare la nivelul de luna trecută, nu la cel de anul trecut, cum era inițial proiectul. ASF a luat această hotărâre la insistențele asiguratorilor, care susțin că ar ieși în pierdere dacă ar vinde la prețurile din 2022, așa că vom plăti în continuare și cu 40% în plus atunci când vom face asigurare obligatorie.
În ceea ce îi privește pe șoferi, pentru moment, aceștia nu pot verifica tarifele practicate de asiguratori, însă vor fi înștiințați de noile prețuri de bază pentru orice asigurare nouă. De asemenea, șoferul va primi bonus sau va fi penalizat în funcție de vechime și de istoricul de daune.
În medie, conducătorii auto vor plăti mai puțin cu 12% decât acum. Însă tarifele sunt mult mai mari față de anul trecut. De pildă, un șofer de 30 de ani, cu o mașină cu un motor cuprins între 1.8 și 2 litri, plătea în 2022, în medie, 1.853 de lei, iar acum a ajuns la un preț de 2.505 lei. Unul cu vârsta între 41 și 50 de ani plătea pentru un autovehicul de până în 1.6 litri 956 de lei, iar în 2023 trebuie să achite 1.265 de lei.
Citește și:
> Ce pot face şoferii care vor să renunţe la contractul cu Euroins și să-și primească banii înapoi
> Guvernul, împotriva păcănelelor. Care sunt noile reguli pentru industria jocurilor de noroc
> Noi reguli pe piața RCA. Până când ar putea fi prelungită plafonarea tarifelor
Între timp, ASF lucrează la un proiect care ar urma să schimbe legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă, astfel încât să nu mai asistăm la alte falimente.
Cine are prețuri mari la RCA se poate adresa BAAR
BAAR explică pe site-ul propriu toată procedura prin care fiecare dintre noi putem să ne dăm seama dacă suntem asigurați cu risc ridicat, caz în care putem apela la BAAR pentru un RCA mai ieftin.
Prima de risc ridicat se calculează după formula: Tariful de referință pentru vehicul X factorul N (36%) X coeficientul pentru clasa de bonus-malus în care sunteți încadrat
Exemplu de calcul:
- Vehiculul pentru care se solicită asigurarea: autoturism; capacitate cilindrica: 1.461 cmc
- Detinator: persoana fizica; 45 de ani
- Clasa bonus-malus în care sunteți încadrat: B4, pentru care coeficientul de ajustare aplicat asupra primei este 80%
- Oferte de asigurare primite, reprezentând prima de asigurare totală (fără tariful pentru decontare directa și fără prima pentru clauze și acoperiri suplimentare): 1.550 lei, 1.480 lei și 1.400 lei
- Tariful de referință RCA afișat în 7 martie 2023 de ASF pentru persoanele cu vârste între 41-50 de ani care conduc mașini cu o capacitate cilindrică între 1401-1600 cmc este de 1.265 de lei.
Prima pentru risc ridicat = 1.265 lei (tariful de referință) X 1,36 (factorul N) X 80% = 1.376 lei.
Citește și:
> Produse tradiționale cu preț plafonat
> Ciolacu spune că a văzut prețuri reduse și cu 50% la raft, după plafonare
> Ministrul Energiei: „Plafonarea facturilor rămâne în vigoare cel puțin până în martie 2024”
- Rezultă că prima pentru risc ridicat este mai mică decât primele de asigurare totale din ofertele primite, deci solicitarea se încadrează în categoria asiguraților cu risc ridicat și deținătorul poate apela la BAAR pentru alocarea unui asigurator RCA în vederea încheierii contractului de asigurare RCA.
Dacă vă încadrați în categoria asiguraților cu risc ridsicat, BAAR calculează mai departe un preț RCA, pe care îl va recomanda și comunica asigurătorului RCA care va fi alocat asiguratului cu risc ridicat.
Alexandra Chivu
Redactor-șef
Am absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion și am o experiență în presă de peste 6 ani. Ca jurnalist, am lucrat în publicații precum Ciao.ro, Fanatik.ro și Playtech.ro, la care se adaugă și un internship la DigiFM. De-a lungul carierei jurnalistice, am scris în diferite domenii ca sănătate, politic, sport, horoscop, social, meteo, lifestyle, turism și monden. Pe lângă redactat, m-am ocupat și de paginile de Facebook ale mai multor ONG-uri.