Portul Ovidiu, primul construit de la zero după Revoluție
Echipele de muncitori vor reabilita portul actual din localitatea Ovidiu și vor construi unul nou pe malul stâng al Canalului Poarta Albă-Midia Năvodari. Noul port va avea o suprafață de 33.000 de metri pătrați, mai multe drumuri de acces și o platformă de operare de 21.000 de metri pătrați, iar navele vor acosta în trei dane, de câte 120 de metri pătrați fiecare.
Portul Ovidiu va fi gata în vara anului 2025 și va decongestiona traficul din Portul Constanța, care a crescut în 2023 cu 27%, și va prelua și mai mult de jumătate din marfa venită din Ucraina.
Peste 31 de milioane de tone de cereale ucrainene au ajuns anul acesta în Constanţa. Dat fiind că porturile maritime ale Ucrainei sunt blocate de ruși, grânele sunt trimise în România cu TIR-uri sau pe barje, pe Dunăre. Traficul a pus presiune pe Portul Constanța, locul unde marfa ajunge pentru a fi apoi exportată în toată lumea.
Citește și:
Portul Constanța, sufocat de cerealele ucrainene. Fermierii români ies în pierdere
Două cartiere istorice din București vor dispărea. Care e planul lui Nicușor Dan
„Până la 15 noiembrie, traficul total a depăşit 80,5 miloane de tone, recordul anului trecut fiind de 75,5 milioane de tone”, Florin Vizan, directorul Portului Constanța.
„Există posibilitatea ca TIR-urile care vin din ţară, ca să spun aşa, să descarce cerealele în noul port, după care cu barjele ele pot fi duse în Portul Midia”, a spus Moren Abdurafi, șef departament proiecte europene, pentru Observator.
Cât va costa construcția Portului Ovidiu?
Construcţia portului Ovidiu va costa 83 de milioane de lei: 43 de milioane sunt fonduri europene nereambursabile, iar restul finanţării este asigurat de Ministerul Transporturilor.
Şi portul Luminiţa, de lângă Năvodari, intră în reabilitare. În acest caz, costurile sunt de 119 de milioane de lei, din care 67 de milioane sunt bani europeni. Aici, lucrările ar trebui să fie gata în toamna anului 2024.
Citește și:
Rușii, un nou atac cu drone asupra portului Izmail de la Dunăre, lângă România
Iohannis, prima reacție după bombardarea portului Izmail: Inacceptabil
Ruşii au atacat iar cu drone la graniţa cu România. Zgomotul s-a auzit până la Galați
„Portul Luminiţa are o dană de 140 de metri, se vor construi în continuare încă 400 de metri de cheu cu platformele adiacente”, Florin Goidea, director Administraţia Canalelor Navigabile.