Economic

Port nou lângă mare, primul construit de la zero după Revoluție. Când ar trebui să fie gata lucrările și cât va costa investiția

schedule 24 nov. 2023, 08:41

Port nou lângă mare, primul construit de la zero după Revoluție. Când ar trebui să fie gata lucrările și cât va costa investiția
Foto: Observatornews.ro

Au început lucrările la Portul Ovidiu, primul construit de la zero, în zona Mării Negre, după Revoluție. El va prelua din marfa care ajunge acum la Constanța, mai ales din Ucraina, și va debloca și Autostrada Dobrogei, aglomerată în prezent de sute de tiruri. 

Portul Ovidiu, primul construit de la zero după Revoluție

Echipele de muncitori vor reabilita portul actual din localitatea Ovidiu și vor construi unul nou pe malul stâng al Canalului Poarta Albă-Midia Năvodari. Noul port va avea o suprafață de 33.000 de metri pătrați, mai multe drumuri de acces și o platformă de operare de 21.000 de metri pătrați, iar navele vor acosta în trei dane, de câte 120 de metri pătrați fiecare.

Portul Ovidiu va fi gata în vara anului 2025 și va decongestiona traficul din Portul Constanța, care a crescut în 2023 cu 27%, și va prelua și mai mult de jumătate din marfa venită din Ucraina.

Peste 31 de milioane de tone de cereale ucrainene au ajuns anul acesta în Constanţa. Dat fiind că porturile maritime ale Ucrainei sunt blocate de ruși, grânele sunt trimise în România cu TIR-uri sau pe barje, pe Dunăre. Traficul a pus presiune pe Portul Constanța, locul unde marfa ajunge pentru a fi apoi exportată în toată lumea.

„Până la 15 noiembrie, traficul total a depăşit 80,5 miloane de tone, recordul anului trecut fiind de 75,5 milioane de tone”, Florin Vizan, directorul Portului Constanța. 
„Există posibilitatea ca TIR-urile care vin din ţară, ca să spun aşa, să descarce cerealele în noul port, după care cu barjele ele pot fi duse în Portul Midia”, a spus Moren Abdurafi, șef departament proiecte europene, pentru Observator.

Cât va costa construcția Portului Ovidiu?

Construcţia portului Ovidiu va costa 83 de milioane de lei: 43 de milioane sunt fonduri europene nereambursabile, iar restul finanţării este asigurat de Ministerul Transporturilor. 

Şi portul Luminiţa, de lângă Năvodari, intră în reabilitare. În acest caz, costurile sunt de 119 de milioane de lei, din care 67 de milioane sunt bani europeni. Aici, lucrările ar trebui să fie gata în toamna anului 2024.

„Portul Luminiţa are o dană de 140 de metri, se vor construi în continuare încă 400 de metri de cheu cu platformele adiacente”, Florin Goidea, director Administraţia Canalelor Navigabile. 

SONDAJ

Folosiți variantele de round-up și cashback ca să economisiți bani?

Da: 13 voturi
Nu: 21 voturi
Trebuie sa alegeti minum un raspuns!
Trebuie sa alegeti un raspuns!
Camp obligatoriu!

34 useri au trimis feedback

EUR
EUR: 4.9709 RON
-0.00170
USD
USD: 4.567 RON
-0.02020
GBP
GBP: 5.897 RON
0.00890
HUF
HUF: 1.2719 RON
0.00200
BGN
BGN: 2.5416 RON
-0.00090
CHF
CHF: 5.1374 RON
0.00590
Convertor valutar

Rezultat: ---