ASF a retras proiectul de plafonare a tarifelor RCA
Daniel Apostol, purtătorul de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), a anunțat vineri, că proiectul pentru plafonarea tarifelor RCA a fost retras de pe ordinea de zi a ședinței de Guvern. Proiectul urmează să fie evaluat din nou, iar când va fi gata va fi reintrodus pe circuitul de avizare.
Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR) și Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare - Reasigurare (PRBAR) sunt împotriva proiectului de plafonare a prețurilor polițelor RCA. Potrivit acestora, principalul motiv este impactul negativ major pe care îl va avea asupra distribuției de asigurări, a consumatorilor și asupra tuturor participanților la traficul rutier.
Cele două asociații profesionale sunt de părere că orice tentativă de a îngrădi concurența duce la o situație tot mai grea pe piața de asigurări RCA. Iar proiectul plafonării tarifelor polițelor RCA ar face exact acest lucru, ignoră elementele esențiale care sunt legate de prevederi legislative deja existente și evită să evalueze impactul asupra pieței de intermediere de asigurări și asupra consumatorilor.
Citește și:
Plafonarea tarifelor RCA, amânată din nou. Guvernul spune că va căuta „cele mai bune opțiuni”
Plafonarea polițelor RCA, dubla trei. Guvernul urmează să aprobe măsura în ședința de azi, după două
Riscul unui blocaj cvasi-total
Proiectul în varianta sa actuală riscă să ducă la un blocaj cvasi-total în piața de asigurări RCA, prin limitarea vânzării de polițe RCA de către societățile de asigurare sau prin retragerea unor jucători de pe piața RCA (la fel ca în cazul UNIQA Asigurări după falimentul City Insurance), sau printr-o combinație a celor două ipoteze.
Acest blocaj ar putea avea un efect major asupra distribuitorilor de asigurări, și anume poate duce la reducerea drastică a numărului de intermediari rezistenți pe piață în aceste condiții. Într-un final, toată această procedură va duce la reducerea numărului automobilelor asigurate în trafic.
În ultimii 10 ani, piața asigurărilor RCA a fost încercată de o multitudine de probleme care au încercat să destabilizeze și să creeze tensiuni, cele mai importante fiind legate de calitatea procesului de constatare, evaluare și plată a despăgubirilor, dar și abuzurile unora dintre actorii implicați, reclamate de alți jucători din piață.
Citește și:
Cât vor aștepta șoferii loviți în trafic de cei cu asigurare Euroins până își vor primi banii înapoi
Scandal în Parlament pe RCA. Șefii ASF și-au apărat salariile de 12.000 € și nu vor să demisioneze
Statul vrea să controleze piața asigurărilor auto. Are în plan să vândă RCA prin CEC Bank
Asociațiile sunt nemulțumite de comisioane
Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR) și Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare - Reasigurare (PRBAR) au mai menționat că în nota de fundamentare a proiectului de HG nu sunt indicate criteriile în baza cărora s-a luat decizia de a plafona tarifele polițelor RCA prin raportare la data de 1 martie 2022, și nu la o altă dată. De asemenea, nu au fost indicate nici criteriile pe baza cărora s-a stabilit procentul comisioanelor de distribuție la maxim 8%.
Membrii celor două asociații susțin că plafoanele propuse sunt arbitrare, acestea fiind stabilite fără o evaluare a costurilor suportate de distribuitorii de asigurări, a impactului inflației anuale de peste 15% asupra acestor costuri și a profitabilității, dar și a marjei de profit reale a distribuitorilor.
Citește și:
Euroins nu-și recuperează autorizația; rămâne în insolvență
ASF retrage licența Euroins și constată insolvența companiei
Ce pot face şoferii care vor să renunţe la contractul cu Euroins și să-și primească banii înapoi
Această problemă nu ar putea fi suportată de majoritatea distribuitorilor, de aceea, se prevede că aceștia vor recurge la reducerea cu peste 40% a numărului de angajați sau parteneri implicați în activitatea de intermediere de asigurări, prin falimentul acestora sau prin renunțarea la desfășurarea acestei activități.