Ce se întâmplă cu RCA-urile românilor asigurați la Euroins, după ce ASF i-a retras autorizația de funcționare
Decizia a fost luată joi seară și a venit după ce prim-ministrul Nicolae Ciucă a declarat zilele trecute, după o întrevedere recentă cu președintele ASF, Nicu Marcu, că trebuie să se găsească soluții prin care, dacă Euroins intră în insolvență, să poată fi preluată.
„Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să retragă autorizația de funcționare a societății Euroins România, constatând indiciile stării de insolvență a companiei. Consiliul a mai hotărât promovarea de către ASF a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) ca administrator interimar al societății, cu sarcina de a asigura administrarea și conducerea activității asigurătorului și adoptarea măsurilor necesare pentru conservarea patrimoniului. Atribuțiile conducerii societății se suspendă de drept. Mandatul FGA încetează la numirea lichidatorului judiciar”, a transmis ASF.
Potrivit Autorității, „La data de 30.06.2022 societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei. Decizia retragerii autorizației a fost luată în condițiile în care situația Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție”.
Citește și:
Decizia ASF de a retrage autorizația Euroins a fost publicată în Monitorul Oficial
Cât vor aștepta șoferii loviți în trafic de cei cu asigurare Euroins până își vor primi banii înapoi
„Decizia Consiliului ASF se bazează pe o amplă analiză a situației Euroins România. În acest sens, menționăm faptul că, începând cu anul 2020, Euroins a făcut obiectul unor acțiuni intense de control care au avut drept rezultat evidențierea situației reale a societății.
Între februarie 2020 și ianuarie 2023, Autoritatea a aplicat Euroins 26 de sancțiuni, soldate cu amenzi totale de peste 16 milioane de lei, rezultate din 17 acțiuni de control. Toate sancțiunile aplicate de ASF societății Euroins România au fost confirmate, pe fond sau definitiv, de instanțele de judecată cărora societatea li s-a adresat în contestarea măsurilor”, a mai transmis ASF.
Euroins a rămas fără autorizație la un an după City Insurance
Premierul Nicolae Ciucă a anunțat miercuri că a discutat cu șeful ASF despre situația companiei și că ar urma să fie prezentate concluziile raportului de control.
Citește și:
Ce pot face şoferii care vor să renunţe la contractul cu Euroins și să-și primească banii înapoi
Scandal în Parlament pe RCA. Șefii ASF și-au apărat salariile de 12.000 € și nu vor să demisioneze
Statul vrea să controleze piața asigurărilor auto. Are în plan să vândă RCA prin CEC Bank
Din primele informații, Euroins avea un deficit de SCR (cerință de capital de solvabilitate) de peste 400 de milioane de euro, în vreme ce deficitul de MCR (cerința de capital minimă) se cifra la peste 250 de milioane de euro.
Euroins a devenit cel mai mare faliment al unei companii de asigurări auto din România de la prăbușirea City Insurance, în 2021.
Ce se întâmplă cu RCA-urile românilor asigurați la Euroins
Polița de asigurare RCA rămâne valabilă după falimentul Euroins, cel mai probabil pentru 90 de zile. Teoretic, în cazul unui accident, cei asigurați vor fi despăgubiți acum de către Fondul de Garantare.
Trebuie menționat că Fondul de Garantare nu poate să acopere toate despăgubirile. În data de 10 martie, în conturi existau 180 de milioane de lei, în timp ce paguba Euroins ar fi estimată la un miliard de euro.
Citește și:
Expiră polițele RCA de la Euroins. Cât va costa o asigurare care anul trecut era 750 de lei
Noi reguli pe piața RCA. Până când ar putea fi prelungită plafonarea tarifelor
Ciolacu, despre plafonarea tarifelor RCA: „Vor creşte în cea mai nepotrivită perioadă”
Fondul de Garantare ar putea crește contribuția asiguratorilor, iar aceștia, la rândul lor, vor scumpi polițele, după ce, în ultimul an, RCA-ul s-a dublat sau chiar triplat în unele cazuri. În acest context, autoritățile vorbesc despre plafonarea prețurilor asigurărilor obligatorii.
Pot exista, însă, și situații în care polițele vor ajunge la masa credală, cum s-a întâmplat în cazul fostului lider al asigurărilor auto, City Insurance.
La insolvența City Insurance, în intervalul de 90 de zile, conducătorii auto care și-au cumpărat asigurări ce expirau ulterior perioadei au putut renunța la ele, cerând să fie despăgubiți de Fondul de Garantare.