Prețuri suble la RCA, cu tot cu plafonare. Care ar putea fi cauzele
De exemplu, un șofer din București care și-a încheiat asigurarea în luna mai și care a plătit suma de 2.439 de lei, a avut acum o surprinză. La o simulare, a constatat că, la aceeași companie, tariful este dublu acum.
La o asigurare făcută tot pe perioada plafonării și care a costat mai puțin de 1.000 de lei, conducătorul auto a primit acum o ofertă de 1.278 de lei.
Sergiu Constantinescu, expert asigurări, a explicat care ar putea fi cauzele: „Ar fi de verificat pe ce grad de bonus malus se află. Dacă în loc în bonus 8, ai bonus 0, automat tariful se dublează. Evoluţia în vârstă a maşinii şi a posesorului auto să-l fi dus într-o altă grupă de risc, grupă de risc care are un alt tarif”.
Și asta nu este singura nemulțumire a șoferilor. De pildă, prima pe șase luni la o mașină cu un motor de capacitate de până în 2,5 litri costă 1.349 de lei, iar cea pe un an e 1.377 de lei, adică o diferență de 28 de lei.
Citește și:
Ministrul Energiei: „Plafonarea facturilor rămâne în vigoare cel puțin până în martie 2024”
Noua lege a salarizării, amânată. Când vor crește, de fapt, salariile românilor
Prelungirea măsurii de plafonare a prețurilor alimentelor urmează să fie aprobată
„Frecvenţa şi severitatea apare mai mult în perioadele scurte de timp şi, ca urmare, şi tarifarea e mai mare”, a declarat Dorel Duță, președinte UNSICAR.
Plafonarea tarifelor RCA expiră în octombrie și, cel mai probabil, nu va mai fi prelungită de Guvern. În schimb, Executivul ia în calcul posibilitatea ca polițele companiei Euroins să fie valabile nu până în 8 decembrie, cum s-ar întâmpla în mod normal, ci până în decembrie. Pentru acest lucru este nevoie să fie adoptată o ordonanță de urgență.
Dar prelungirea valabilităţii poliţelor Euroins nu va ajuta prea mult piaţa. Un șofer care avea asigurare la Euroins pentru care în 2022 a plătit 708 lei, acum are de achitat aproape dublu, deși a rămas în aceeași clasă de bonus.
„Ne afectează pe noi toţi pentru că, în aceste 3 luni, asiguraţii cu poliţe Euroins vor avea accidente. Preţul reparării e infinit mai mare decât preţul unei poliţe. Vor ajunge să mărească preţul poliţelor, după ce se ridică plafonarea”, a completat Sergiu Constantinescu, expert asigurări.
Ce soluție au șoferii români
Pentru început, polițele s-ar putea scumpi cu cel puțin 10%. Soluția pentru șoferii români ar fi fost apariția în piață a unei companii de stat care să emită polițe, adică CEC Bank.
Citește și:
Ciolacu anunță o nouă plafonare a prețurilor la energie. Când va fi aplicată măsura
ASF și-a retras proiectul de plafonare a polițelor RCA. Asigurătorii sunt contra proiectului
„Chiar dacă este cu acţionariat de stat, asta ce ar însemna? Să meargă în pierdere. Toate cifrele arată că dacă practici un anumit tarif mic, te duci în pierdere. Cine să subvenţioneze?”, a adăugat Dorel Duță, președinte UNSICAR.
CEC BANK ar fi trebuit să emită deja polițe RCA, doar că planurile autorităților nu s-au mai concretizat.