Am măsurat pe Chilia: Ce s-a descoperit. Așteptăm încă acces pe canalul Bâstroe
România a făcut primele măsurători ale navelor noastre de pe brațul Chilia, pe partea ucraineană, care arată adâncimi mult mai mari decât cele oficiale declarate. Nivelul apei atinge 9 metri, cu 2 metri mai mult decât prevăd convențiile internaționale. Așteptăm și acum acces pe canalul Bâstroe. Luni, oficiali români, ucraineni și reprezentanți de la Comisia Europeană vor încerca să mai discute o dată.
Rezultatul primelor măsurători pe brațul Chilia
În urmă cu câteva zile, trei nave românești au trecut pe malul ucrainean al brațului Chilia. Conform Observator, din primele informații, adâncimea este chiar și peste 9 metri în multe locuri, cu cel puțin 2 metri mai mult decât ar fi permis de convențiile internaționale.
Însă nu ne putem da seama încă de tabloul complet. Mai e de lucru, plus că este nevoie și de acces pe canalul Bâstroe. Navele de la Galați pot măsura numai în amonte de Periprava până la Ismail, singurul port pe care ucrainenii îl controlează în totalitate, iar accesul la Marea Neagră, prin Bâstroe, vizează interese strategice importante și clare.
„Ucraina este constrânsă de forţa majoră privind necesitatea de a exporta cereale”, a declarat Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe.
Întrebat dacă în această situație există un interes militar, oficialul a răspuns: „Un stat care se află sub agresiune, în mod evident, are în demersurile sale interne o preponderență a interesului militar”.
Citește și:
> Ucraina refuză măsurătorile pe canalul Bâstroe. Reacția ministrului Mediului
> A fost dublu campion mondial la handbal în 1970 şi 1974:
> Când ar putea merge românii în SUA fără viză. Kathleen Kavalec: „Este scopul meu în acest mandat”
Pe Bâstroe încă nu se intră. E periculos
Așadar, orice metru de apă în plus contează, căci un Bâstroe cu 2 metri mai adânc înseamnă încă două mii de tone pe o navă, adică încărcătura a peste 100 de tiruri. Pentru că, de exemplu, de la Odessa la intrarea pe canal se poate nagiva doar în ape internaționale, ceea ce ar fi mai ieftin.
„Astfel de subiecte se tratează confidenţial, se discută din timp. Acum este o ştire publică şi apar dificultăţi în ceea ce înseamnă explicarea, demonstrarea raţiunilor care au stat la baza procesului declanşat de Ucraina”, a completat Cristian Diaconescu.
Deci, oficial, pe Bâstroe încă nu se intră, pentru că este periculos. „Pe acest canal Bâstroe, au existat acele incidente, cu acele mine cu navele civile şi măsurile de siguranţă trebuie gândite şi să fie mai severe”, a transmis Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Citește și:
> Detalii șocante după tragedia din Olt: lanț de nereguli
> Moment „istoric” pentru podul peste Dunăre Tulcea - Brăila
> Se scumpește energia electrică. Cât vor plăti românii începând cu luna ianuarie
Dar nu există pericul și pentru nava Hegeman, care de mai mult de o lună lărgește gura de vărsare a canalului Bâstroe din Marea Neagră.
Motivul pentru care Ucraina nu ne dă încă voie să verificăm tot canalul Bâstroe
Chiar dacă am cerut să măsurăm adâncimea Bâstroe pe toată lungimea canalului, răspunsul ambasadei, oferit în data de 16 martie, a vorbit despre acces doar la intersecția cu brațul Chilia. Este vorba despre locul în care am măsurat și noi adâncimea apei, la mijlocul lunii februarie.
Oficialii ucraineni au explicat că acceptul pentru Bâstroe întârzie dat fiind că zona este, pentru moment, nesigură. Între timp, ucrainenii sapă în continuare la gura de vărsare a canalului în Marea Neagră.
Alexandra Chivu
Redactor-șef
Am absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion și am o experiență în presă de peste 6 ani. Ca jurnalist, am lucrat în publicații precum Ciao.ro, Fanatik.ro și Playtech.ro, la care se adaugă și un internship la DigiFM. De-a lungul carierei jurnalistice, am scris în diferite domenii ca sănătate, politic, sport, horoscop, social, meteo, lifestyle, turism și monden. Pe lângă redactat, m-am ocupat și de paginile de Facebook ale mai multor ONG-uri.