Transportatorii români se plâng de polițele RCA
Transportatorii din România susțin că le este imposibil să activeze în condițiile în care aceștia achită polițele RCA și câte 20.000 de lei, în timp ce o firmă din Polonia achită de 5 ori mai puțin.
”Lucrez de 18 ani în această meserie. Sunt momente în care simți că nu mai poți, având în vedere concurența pe piața europeană. Și având în vedere concurența noastră cu Polonia, Lituania și Germania, costul per kilometru e la virgulă în acest moment. Când noi plătim 18.000-20.000 de lei RCA și o firmă din Polonia plătește 2.000-4.000 de lei, nu poți fi competitiv în România, iar noi nu ne putem transporta mărfurile”, a declarat Matei Ilie.
Președintele Federației Operatorilor de Transport, Augustin Hagiu, a declarat că deși există o plafonare, aceasta nu se aplică pentru toată lumea.
Citește și:
Noua formulă de calcul a RCA pentru transportatori, aprobată
Ziua 7 de proteste în România. Fermierii și transportatorii vor să blocheze marile orașe ale țării
Protestul fermierilor s-ar putea extinde în toată România. Poliția păzește intrările în Capitală
”Am avut un tarif de primă RCA de la primul protest, din 2016, care a funcționat ok, dar și dispariția din piață a unui număr de doi jucători importanți, care a condus la concentrarea unui portofoliu de clienți către un număr mai mic de asiguratori. Evident, când concentrezi și te duci către o zonă de tip oligopol, și piața nu mai e controlată de trei, în momentul acela lucrurile au început să explodeze”, precizează Hagiu.
Președintele Federației Operatorilor de Transport precizează că lucrurile au început să se înrăutățească odată cu plafonarea din anul 2022, atunci când Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a modificat regulile cu privire la stabilirea tarifului de referință.
”A intervenit în 2022 o plafonare. În raport cu acea plafonare, noi ne-am opus, spunându-le că nu este corect s-o facă pe un alt principiu față de 2016, când a plafonat la valoarea tarifului de referință publicat pe site-ul ASF. De data asta, ei au venit și au spus că plafonăm la valoarea tarifelor practicate de asiguratori”, spune Augustin Hagiu.
Prin urmare, un asigurator poate vinde către doi clienți, pe aceeași clasă de bonus malus, B0, o poliță RCA începând de la 4.000 de lei până la 19.000 de lei. Sistemul bonus malus a fost introdus cu scopul de a stimula responsabilizarea în trafic. Cu ajutorul acestui sistem sunt recompensate persoanele care conduc prudent, iar cei care produc accidente sunt penalizați.
Citește și:
Schema de ajutor pentru fermierii şi transportatorii români. Anunțul făcut de ministrul Agriculturii
Fermierii români protestează în Capitală. „Ieșiți din casă, dacă vă pasă!”
Sindicatul Fermierilor Patrioţi a respins orice implicare în organizarea protestului fermierilor
Totodată, Augustin Hagiu a mai subliniat că a fost necesar să se consulte mai mult timp cu cei din Consiliul director al patronatului pe care îl conduce, deoarece ”dezinformarea din stradă este foarte mare”.
”Așa ceva (protestul – n.r.) nu ar trebui să se mai repete, pentru că riscul de derapaj este uriaș. Când am primit invitația de la dumneavoastră, mi-a trebuit un sfert de oră să mă consult cu consiliul meu director, să analizez prezența aici, în direct. De ce? Pentru că, venind aici, eu risc să se spună că îmi fac imagine, deși nu mai am nevoie. Să mi se spună că vin să confisc protestul. Responsabilitatea mea este uriașă, ca lider de patronat, să fac jocul între cei aflați în stradă – unde dezinformarea e atât de agresivă. Nouă ni s-au tăiat canalele de comunicare cu cei care ar fi trebuit să discute cu presa”, susține Hagiu.