Condiții grele pentru Schengen terestru. Ce au câștigat, de fapt, România și Bulgaria după aderarea parțială

01 ian. 2024, 07:48
Foto: Mircea Moira/Shutterstock
Urmăriți-ne pe: Google news Copy Share

Am primit o veste bună, pe final de an: România intră în Schengen cu frontierele aeriene și maritime din luna martie. Adică cei care pleacă în vacanță în Europa cu avionul scapă de controlul pașapoartelor, iar verificarea mărfurilor în portul Constanța va dura mult mai puțin. Însă tot nu scăpăm de ce ne „doare” cel mai tare: vămile terestre vor fi în continuare un chin.  

Acordul, ratificat de Consiliul Uniunii Europene, prevede cinci condiții. Una este creșterea operațiunilor Frontex, precum și bani de la Comisia Europeană pentru o protecție mai bună a frontierelor externe. A doua o reprezintă consolidarea controalelor la granițele cu țările non-Schengen, iar a treia condiție este acceptarea solicitărilor de azil din Austria, îndeosebi a celor din Afganistan și Siria.

A patra este ca ofițeri de control austrieci să fie prezenți în aeroporturile din România și Bulgaria, iar ultima condiție prevede un angajament de a discuta funcționarea Schengen în anul 2024. 

Autoritățile noastre s-au lăudat cu victoria. Președintele Klaus Iohannis a scris pe rețelele sociale că „eforturile susținute vor continua pentru aderarea cât mai curând și cu frontierele terestre”. Premierul Marcel Ciolacu a postat un mesaj în cinstea reușitei: „După 13 ani de eșecuri și umilințe, acest Guvern a pornit un proces care de astăzi este ireversibil”.

În România sunt însă multe voci care taxează așa-zisa victorie a ministrului de Interne. Vămile terestre vor fi în continuare supraaglomerate pentru miile de români care vin și ies din România de sărbători și în vacanțe. În primele luni ale anului 2023, traficul cetățenilor români la frontiere a crescut cu 15% față de 2023. 

„Nu trebuie să ne entuziasmăm pentru că nu este foarte clar ce se întâmplă cu graniţele terestre, care ne interesează cel mai mult. Mai ales din punct de vedere economic, pierdem câteva miliarde de euro în fiecare an, pentru că nu ni se recunoaşte un drept pe care îl avem de peste 10 ani”, Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei. 

România a îndeplinit din 2011 condițiile tehnice de aderare la Schengen

Aderarea aeriană și maritimă vine cu avantaje. Cei care pleacă în vacanțe cu avionul în Europa nu vor mai fi nevoiți să stea la controlul pașapoartelor ca până acum, iar în portul Constanța operațiunile de verificare se vor derula mai rapid. În prezent, controlul mărfurilor durează, în medie, două zile.



Citeste si