„Legea mersului pe jos” a fost aprobată
Marile orașe trebuie să facă o strategie, de la 1 ianuarie 2026, prin care să convingă locuitorii să meargă mai mult pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun. Prin acest proiect se urmărește reducerea poluării și aglomerației de pe străzi, dar și dezvoltarea transportului public.
O altă noutate este că vor apărea în marile aglomerări urbane zone cu nivel scăzut de emisie. În acest zone ar putea să fie stabilite taxe și restricții pentru accesul mașinilor. Totodată, mai sunt stabilite și șinte pentru mașinile electrice din parcurile auto ale societăților de transport public în comun. Mai clar, în următorii 10 ani, 30% din aceste vehicule trebuie să fie electrice, iar până în 2040 să ajungă la jumătate.
Citește și:
Legea Educației, prezentată azi. Cum va arăta noul Bacalaureat
Legea în cazul cardurilor de energie se schimbă!
Legea marțială din Ucraina este prelungită. Se amână alegerile legislative din octombrie
Mai mult, municipiile reședință de județ au obligația să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Școlile, grădinițele și spitalele trebuie să fie pe o rază de cel mult 300 de metri față de o stație de autobuz, troleibuz, tren, metrou sau tramvai, iar cel puțin 60% din populație trebuie să se afle la 500 de metri de o linie de transport public cu o frecvență maximă de 20 de minute.
Zone de taxare specială
În vederea „limitării emisiilor provenite din transportul rutier”, vor apărea în orașe „zone cu nivel scăzut de emisie”, denumite ZNSE.
ZNSE înseamnă zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului.
Citește și:
Legea pensiilor speciale se întoarce în Parlament
Legea pensiilor a primit raport favorabil în comisiile din Senat şi merge la vot, în plen
Legea pensiilor, votată de Senat. Cât va fi pensia minimă la final de 2024
ZNSE se marchează cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.
ZNSE pot fi de două tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE;
b) ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.