Plafonarea, fentată și de această dată. În magazine a apărut mălatul la 1.05 kg, iar ale produse care nu sunt pe listă s-au scumpit

31 ian. 2024, 07:49
Foto: RADU TUTA / AGERPRES FOTO
Urmăriți-ne pe: Google news Copy Share

Guvernul s-a răzgândit din nou în privința plafonării adaosului comercial la alimentele de bază. Măsura se va aplica doar două luni, nu trei ca până acum. Ce a rămas neschimbat e faptul că marile magazine fentează și de această dată plafonarea. În plus, pe lista produselor cu preț redus nu a mai intrat carnea de miel, ci untul și magiunul, iar alte șase alimente eliminate se vor scumpi cu 10%. 

Chiar dacă retailerii și procesatorii au respins prelungirea plafonării, Executivul a hotărât să extindă măsura pentru două luni. Lista alimentelor cu preț redus s-a schimbat.

Au fost eliminate carnea tocată, orezul, cozonacul, bulionul, drojdia și margarina și au fost adăugate două alimente noi: untul de până la 250 de grame și magiunul de până la 350 de grame.

Magiunul are adaos comercial de până la 150%. La producător un borcan costă 13 lei, însă în supermaketuri preţul ajunge la 29 de lei. Astfel, de la 1 februarie, produsul s-ar putea ieftini cu până la 10 lei. 

Și untul s-ar putea ieftini cu până la 10%. „Untul în general face parte din categoria produselor sensibile în ceea ce priveşte adaosul comercial și prețul la raft. Sunt câteva categorii de produse unde nu se pot pune adaosuri comerciale mari”, a declarat Feliciu Paraschiv, vicepreședinte al Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR), pentru Observator

17 alimente vor avea preț mai mic în următoarele luni, printre ele pâinea, laptele, brânza, ouăle, uleiul și zahărul. Deși Guvernul și-ar fi dorit să adauge pe listă carnea de miel, în urma discuțiilor cu reprezentanții magazinelor s-a renunțat la idee.

„Carnea de miel e un produs sezonier şi în general în magazine e o cantitate redusă pentru acest produs”, a explicat George Bădescu, director executiv Asociația Marilor Rețele comerciale.

Din luna aprilie, retailerii vor ca pretul sa fie controlat altfel si să nu se mai intervină din 3 în 3 luni în piaţă. 

„Niște măsuri punctuale care să contracareze niște creșteri abuzive sau niște creșteri speculative, de monopol; să nu uităm la covid când a crescut prețul la spirt de 7 ori, la drojdie de 6 ori”, Feliciu Paraschiv, vicepreședinte al Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR).
„Genul acesta de intervenții administrative își au un scop și un rol pe termen scurt dacă lucrurile se prelungesc. Nu putem exclude și apariția unor efecte colaterale”, George Bădescu, director executiv Asociația Marilor Rețele comerciale.
„Efecte colaterale” cum ar fi fentarea statului. La raft au apărut deja produse cu gramaje schimbate doar pentru a nu intra sub incidența măsurii, de pildă mălaiul de 1.05 kg. Alți comercianți au scumpit produsele neplafonate: detergenți, cosmetice și hârtie. 


Citeste si