Marea enigmă: produsele reduse cu 50% se văd la Guvern, nu la raft. Clienții și Consiliul Concurenței nu le-au găsit în magazine după plafonare

04 aug. 2023, 08:47
Foto: RADU TUTA / AGERPRES FOTO
Urmăriți-ne pe: Google news Copy Share

Din 1 august și până pe 31 octombrie, adaosul comercial pentru mai multe alimente de bază este plafonat la 20%. Măsura hotărâtă de Guvern se vede, însă, numai la Guvern, nu și la raft. Clienții și monitorizările făcute de Consiliul Concurenței arată scăderi nesemnificative de prețuri la alimentele de bază. În schimb, premierul Marcel Ciolacu vede altfel și susține că prețurile, în unele magazine, s-au redus cu 50%. 

Plafonarea adaosului comercial se vede la Guvern, nu la raft. Clienții și Consiliul Concurenței n-au găsit produse reduse cu 50%

Măsura decisă de Guvern acum o lună sub forma unei Ordonanțe de Urgență este obligatorie pentru toți comercianții și procesatorii. Sunt vizate fabricile de pâine, mezeluri și brânzeturi, aprozarele, băcăniile și marile magazine.

Însă, dacă tragem linie, economia este de câțiva lei față de acum trei zile, înainte de aplicarea hotărârii care plafonarea adaosul comercial. Luni, premierul Marcel Ciolacu anunța mândru că legea este un real succes

„Mă bucură faptul că marile lanţuri de magazine au început să aplice din 1 august reducerea preturilor la alimentele de bază. Am văzut deja preţuri scăzute cu 35% şi chiar 50% la unele produse”, premierul României, Marcel Ciolacu.

Realitatea din supermarketuri este alta. Reducerile nu sunt chiar atât de consistente. De exemplu, prețul unui kilogram de zahăr s-a redus doar cu 15% la unul din cei mai mari retaileri, adică de la 5,49 lei a ajuns la 4,75 lei. 

Ba chiar unele produse au avut același preț ca săptămâna trecut, cum ar fi laptele, care are prețul de 4,89 lei. Frapant este că, pentru o cutie de 10 ouă - produs de pe lista alimentelor care ar trebui să fie reduse la preț - ce în trecut avea prețul de 10 lei, produsul acum nici nu se mai găsește la raft. În schimb, a apărut cartonul cu 30 de ouă, pentru care retailerii nu trebuie să aplice discount. 

Scumpirile aduse de „marea ieftinire”

Unde pui că unele alimente s-au scumpit după „marea ieftinire”? Uleiul este unul dintre ele. 5,49 de lei costa un litru de ulei pe 28 iulie. Acum, același sortiment are prețul de 6,99 lei. 

„Astfel de măsuri sunt foarte periculoase pentru că duc la penurie. Şi avem exemplele din Ungaria. A fost o decizie politică de a arăta că se face ceva pentru oameni. Sunt deja alte produse care au început să crească. Încet cresc şi preţurile la pompă”, a declarat Gabriel Biriș, analist fiscal.

Așadar, ce s-a ieftinit pe o parte, se va scumpi pe alta, avertizează specialiștii. „În condiţiile în care un supermarket are listate cel puţin 20.000 de produse. Este evident că principiul vaselor comunicante va acţiona. Şi ce pierzi de aici, recuperezi de lângă. Dacă tu reduci 10 bani la un produs şi măreşti cu un ban la alte 20, eşti pe plus”, a continuat Gabriel Biriș, analist fiscal.

Consiliul Concurenței monitorizează piața și spune că, până acum, nu ar exista scăderi prea mari de prețuri. Primele concluzii oficiale vor veni zilele următoare. 



Citeste si