Benzina și motorina ar putea să ajungă iar la 9 lei/litru
Guvernul supraimpozitează cu 0,5 % din cifra de afaceri companiile de petrol și gaze, cele care plătesc deja o taxă de solidaritate. Și exploatarea bogățiilor solului le va costa mai mult.
Executivul vrea să mărească de trei ori redevența pentru țiței, conform unor surse guvernamentale citate de Observator, care acum este 133 de lei pe tonă. An de an, extragem 3 milioane de tone de țiței și numai 400 de milioane de lei ajung la bugetul statului.
„E un lucru absolut firesc, în contextul în care discutăm de exploatarea bogăţiilor României şi de cifre de afaceri de ordinul zecilor de miliarde şi un profit net consistent”, a declarat Marcel Boloș, ministrul Finanțelor.
Însă măsurile se vor reflecta în prețul de la pompă. „E o mişcare firească să pasezi taxa consumatorului şi asta se poate întampla pentru că în România, în ciuda creşterii de preţuri şi cererea a crescut. Cu alte cuvinte, consumatorii sunt dispuşi să platească un preţ mai mare pentru acest produs, ca atare eu actor în piaţă am tendinţa de a creste preţurile”, a explicat Corina Murafa, expert în energie.
Citește și:
Scumpiri la pompă. Cele mai mai prețuri la carburanți din ultimele 3 luni
Se scumpește carnea de porc în pragul sărbătorilor de iarnă
Evenimentele astrologice din martie 2023 ne deschid porți magice
Benzina și motorina ar putea astfel să treacă de pragul de 8 lei/litru. „ Ni s-a demonstrat în timp că aceste companii întotdeauna şi-au dorit să nu diminueze cu nimic din câştigul lor, ba din constră, să şi-l crească şi dacă se poate chiar mai mult. Nu au fost solidari cu piaţa şi cu cetăţeanul”, a spus Ion Tache, președinte Asociația benzinarilor independenți.
Ministrul de Finanțe speră ca taxele mai mari să nu influențeze totuși prețul combustibililor, căci ar fi nedrept pentru oameni: „Sper din tot sufletul ca aceste influenţe care rezultă din aplicarea acestui procent care se ridică la ordinul de 100 milioane de lei, impact bugetar, sa nu fie acesta motivul pentru o eventuală creştere a preţului la carburanţi.
Ar fi nedrept pentru oameni şi total injust ca o sarcină fiscală dintr-un profit consistent sa fie mutată în sarcina oamenilor. Există o posibilitate? Nu ştiu, e decizia companiei”