În contextul apropiatelor sărbători de Paște, consumatorii se confruntă cu o creștere semnificativă a prețurilor la iepurașii și ouăle de ciocolată, ca urmare a dublării cotațiilor futures la cacao în ultimele trei luni. La Bursa de la New York, contractul cel mai tranzacționat pentru cacao a atins un nivel record de 8.900 de dolari pe tonă, potrivit datelor Bloomberg.
Această creștere a cotațiilor este atribuită problemelor din vestul Africii, principala regiune de cultivare a cacaoului, unde arborii de cacao au fost afectați de boli și fenomene meteo extreme. Aceste dificultăți ar putea duce la al treilea an consecutiv de deficit la nivel mondial în aprovizionarea cu boabe de cacao. În plus, noile norme de mediu impuse importatorilor europeni adaugă noi provocări în lanțul de aprovizionare.
Citește și:
Carburanții se scumpesc de la 1 ianuarie 2024
Noi scumpiri de la 1 ianuarie 2024! Produsele pentru care românii vor plăti mai mult din noul an
Creșterea costurilor la miel și strategiile fermierilor pre-Paște
Deși producătorii de ciocolată achiziționează boabele de cacao cu luni înainte, impactul scumpirilor de pe piața bursieră începe să fie resimțit de consumatori. Unele tablete de ciocolată devin mai scumpe, mai mici sau sunt umplute cu alte arome pentru a compensa costurile crescute. Emily Stone, fondatorul distribuitorului de cacao Uncommon Cacao, subliniază că "adevăratul cost al ciocolatei nu a fost mult timp văzut de consumatori", iar schimbările climatice și prețurile scăzute pentru producători au condus la valorile record actuale.
În SUA, prețul mediu al ouălor de ciocolată a crescut cu 12% în ultimul an, iar în Marea Britanie, unele mărci celebre de ouă de ciocolată au înregistrat creșteri de până la 50%. Aceste majorări de prețuri sunt doar începutul, deoarece costurile ridicate se vor reflecta și în producția de dulciuri pentru viitoarele sărbători, cum ar fi Halloween și Crăciun.
Citește și:
Creșterea prețurilor la ulei de măsline în UE
Producătorii de ciocolată, inclusiv companii renumite precum Lindt & Spruengli AG și Mondelez International, au anunțat sau nu exclud posibilitatea de a majora prețurile în viitor pentru a acoperi inflația și costurile crescute cu materiile prime.