Portul Constanța, sufocat de cerealele ucrainene. Fermierii români ies în pierdere
Portul Constanța este sufocat de cerealele ucrainene. Jumătate din toată cantitatea de grâne care ajunge acolo este din țara vecină, adică 8 milioane de tone doar în primele șapte luni. Însă, în timp ce operatorii portuari au de câștigat, fermierii români ies în pierdere.
Trafic record în portul Constanța. Fermierii români ies în pierdere din cauza cerealelor ucrainene
Portul Constanța este arhiplin, de la depozite la terminale. Cozi de zeci de tiruri se formează sistematic la intrarea în port, îndeosebi la porțile dedicate transportatorilor de cereale. Mașinile staționează pe banda de urgență a Autostrăzii A4, în zona Agigea, dar cozile continuă și în incinta portului.
„Creșterea de trafic înregistrată de la începutul anului este de 10%, evoluția de până la acest moment confirmând faptul că Portul Constanța se îndreaptă spre un nou record de trafic în 2023”, Florin Vizan, directorul portului Constanța.
Constanța, cea mai mare rută alternativă de transport maritim
Constanța a devenit cea mai mare rută alternativă de transport maritim, un port-cheie pentru exportatorii de cereale după blocada rusă asupra porturilor ucrainene.
„Aceste atacuri ale Rusiei, asupra infrastructurii portuare a Ucrainei, au distrus sute de mii de tone de cereale destinate exportului. Acest lucru amplifică criza alimentară şi menţine ridicat preţul alimentelor”, Vedant Patel, oficial Departamentul de Stat al SUA.
De la începutul războiului în Ucraina, portul Constanța a gestionat deja o treime din exporturile de cereale ucrainene, iar volumele s-ar putea dubla. Din acest motiv, operatorii portuari caută să își mărească și ei capacitățile.
„Anul acesta suntem mai pregătiţi decat în anul trecut, iar cu investiţii şi măsurile organizatorice pe care le adoptăm vom fi în situaţia să fim mai bine pregătiţi, într-adevar decât am fost în anul precedent”, a transmis Viorel Panait, manager operator de cereale, la Observator.
„În ultimul an, compania noastră a investit circa 3 milioane de euro într-un nou punct de descarcare pentru barje, pentru că ne aşteptăm la un aflux mai mare de cereale pe barje. Noi putem descărca până la 40.000 de tone pe 24 de ore şi putem încărca în nave până la 60.000 de tone pe 24 de ore”, Dan Dulghin, director operator de cereale.
Importurile de cereale din Ucraina, interzise până în 15 septembrie
Până în 15 septembrie, importurile de cereale din Ucraina sunt interzise. Experții spun că măsura nu este respectată.
Citește și:
> Grindeanu: Îmi daţi dovezi şi în acel moment se schimbă toată conducerea Portului Constanţa
> 1200 de pistoale descoperite în camionul unui ucrainean, în Constanța: urmau să ajungă în Donbas
> Rușii au bombardat portul Reni de pe Dunăre, aflat la graniță cu România
„De la 1 mai când a intrat restricţia în vigoare până la 30 iulie am avut o medie de import de mărfuri ucrainene de minim 12.000 de tone pe lună”, Cezar Gheorghe, expert în comerțul cu cereale.
În 2022, România a importat de 20 de ori mai multe cereale și alimente din Ucraina comparativ cu 2021. Țara vecină a fost a patra sursă de importuri agroalimentare pentru România.
Alexandra Chivu
Redactor-șef
Am absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion și am o experiență în presă de peste 6 ani. Ca jurnalist, am lucrat în publicații precum Ciao.ro, Fanatik.ro și Playtech.ro, la care se adaugă și un internship la DigiFM. De-a lungul carierei jurnalistice, am scris în diferite domenii ca sănătate, politic, sport, horoscop, social, meteo, lifestyle, turism și monden. Pe lângă redactat, m-am ocupat și de paginile de Facebook ale mai multor ONG-uri.