Schimburi valutare mai scumpe
Multe instituții bancare au renunțat deja la ghișeele fizice și s-au mutat în mediul online. Această mișcare se traduce, de cele mai multe ori, în costuri suplimentare. Comisioanele variază între 0,15% și 2% pe tranzacție.
„Banca câştigă din diferenţa de schimb valutar. Băncile cumpără la un preţ mai mic decât BNR şi automat, în funcţie de necesitatea pe care o au, vând sau cumpără în funcţie de cât vor să câştige”, a explicat Camelia Grădinaru, expert bancar, pentru Observator.
Însă clienții pierd bani prin aplicațiile de mobile banking. De exemplu, dacă vrem să schimbăm 15.000 de euro în lei, găsim în online un curs de 4,87 de lei, iar la casieria băncii un curs de 4,92 de lei. Așadar, dacă facem operațiunea prin aplicație, pierdem 726 de lei. Mult mai câștigați suntem dacă alegem vreo casă de schimb valutar din cartier, de pildă, cu un curs bun. În acest caz, putem rămâne cu 1.026 de lei în plus.
Citește și:
Servicii financiare, la un ecran distanță. Participă și tu la Digital Banking Scorecard
Modificări majore în sistemul de pensii: noua formulă de calcul a pensiilor din noiembrie
Cât de digitală este banca ta? Participă la Digital Banking Scorecard să afli răspunsul
„Sunt condiţii mai nefavorabile decât la o casă de schimb valutar. Ca şi curs, ca şi comisioane. Pe de altă parte, este un disconfort al persoanei de a-şi retrage banii. E multă bătaie de cap. Şi atunci probabil că se va merge pe varianta de schimb online cu asumarea acestor costuri”, Adrian Asoltanie, expert în educație financiară.
Trebuie precizat că unele bănci vin cu oferte, cum ar fi Smart Hour sau Happy Hour, variante prin care clienții au 60 de minute în zilele lucrătoare în care pot schimba valută la cursul oferit de BNR. Partea neplăcută este că există o limită de 1.000 sau 1.500 de euro pe zi.
„Trebuie să aştepţi dacă e o sumă considerabil mai mare. E destul de greu să aştepţi cinci zile. Sau 10 zile să schimbi fracţionat”, Camelia Grădinaru, expert bancar.
Tot mai multe bănci își vor muta operațiunile în online, sunt de părere specialiștii. „Şi pentru bănci numerarul reprezintă un cost foarte mare. Să-l păstrezi, să-l transporţi, să-l gestionezi. O să vedem din ce în ce mai multă optimizare în zona asta de servicii”, Adrian Asoltanie, expert în educație financiară.