Podul de la Brăila, Aeroportul Brașov-Ghimbav și trenul Alstom Coradia, „vedetele” anului 2023. Toate au întâmpinat probleme
Retrospectiva 2023. Anul a venit cu două inaugurări în România în domeniul transporturilor, anume podul de la Brăila și Aeroportul Internațional Brașov - Ghimbav, dar și cu primul tren nou cumpărat în ultimii 20 de ani de statul român, Alstom Coradia.
Podul de la Brăila
Supranumit „Golden Gate de România”, podul peste Dunăre de la Brăila - cel mai mare pod suspendat construit vreodată în ţara noastră, al treilea ca dimensiune din Europa şi ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră - a fost inaugurat pe varianta Măcin „cu mare pompă” pe 6 iulie 2023.
Situat la 38 de metri deasupra apei, podul are patru benzi şi o lungime de 1.974,30 de metri, din care 1.120 de metri reprezintă deschiderea centrală, la care se adaugă două deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Brăila şi 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. Drumul principal (Brăila - Jijila) are o lungime de 19,095 km, iar Drumul de legătură cu DN22 (Smârdan - Măcin) are o lungime de 4,328 km. Valoarea contractului, finanţat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), a fost de 2,375 miliarde de lei cu TVA.
Citește și:
> Primele probleme la Podul de la Brăila. Asfaltul turnat recent s-a fisurat și trebuie refăcut
> Circulația de pe podul Brăila s-a deschis. Reguli de circulație pentru șoferi
> Noi probleme la podul de la Brăila. Au apărut noi fisuri în structura de rezistență
La scurt timp de la inaugurarea podului, au izbucnit primele probleme şi scandaluri legate de nerespectarea măsurilor de siguranţă, şuruburi neadecvate, asfalt turnat defectuos. Așadar, la mai puțin de o lună de la inaugurare, pe pod au apărut denivelări, despre care ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a spus că au fost cauzate de nerespectarea restricțiilor de tonaj pe timp de caniculă.
Un alt scandal care a avut în centru Podul suspendat de la Brăila a pornit de la nişte imagini video în care nişte localnici arătau că şuruburile utilizate la montarea parapetului acestuia nu sunt bine strânse şi ies fără niciun efort, după care echipele constructorului italian Webuild au început verificările. La finalul procesului de verificare a şuruburilor parapetului de siguranţă de pe pod, s-a constatat că circa 0,4% din totalul celor 100.000 de şuruburi erau slăbite.
Citește și:
> Grindeanu, despre problema de la Podul Brăila: „Nu e niciun pericol la podul de la Brăila!”
> Podul de la Brăila se inaugurează astăzi
> Podul de la Brăila s-a denivelat la doar o lună de la inaugurare
Aeroportul Brașov - Ghimbav
La rândul său, aeroportul de la Brașov este o altă investiție cu probleme. Sunt operate doar cincu curse către două destinații, de câteva ori pe săptămână, de o singură companie - Wizz Air. Aceasta, după ce Dan Air şi-a mutat operaţiunile pe Aeroportul din Bacău, din 13 noiembrie, motivul principal fiind orarul de funcţionare de doar 12 ore al aeroportului, între 7:00 şi 19:00, măsură care a dus la situaţii în care pasagerii unor chartere de Antalya au fost duşi, respectiv aduşi cu autobuzele la Sibiu şi de la Bucureşti.
Foto: Plane Spotters Bacau/YT
Practic, programul redus de operare al aeroportului Braşov îl face nefezabil şi neprofitabil pentru operatorii aerieni, întrucât atât Dan Air, cât şi alţi operatori aerieni, s-au văzut nevoiţi ca să aterizeze pe alte aeroporturi întrucât cel din Braşov se închide conform programului de lucru. La aceasta s-au adăugat nemulţumirile legate de folosirea unui turn virtual de control la Arad şi lipsa dotărilor corespunzătoare pentru întreţinerea aeronavelor, scrie Agerpres.
Citește și:
> Podul peste Dunăre de la Brăila nu permite accesul pietonilor și bicicliștilor
> Circulația pe Podul de la Brăila se va deschide începând din 6 iulie
> Marcel Ciolacu, la inaugurarea podului de la Brăila: „Va crește numărul turiștilor”
- În aceste condiţii, amortizarea investiţiei totale în aeroport, de 140 de milioane de euro, se va putea realiza în câteva zeci de ani.
- Aeroportul de la Braşov este singurul aeroport internaţional construit în România de la zero în ultimii 50 de ani, inaugurarea sa având loc pe 15 iunie 2023.
Garnitura Alstom Coradia Stream, primul tren cumpărat de România în ultimii 20 de ani
Primul tren nou achiziţionat de România în ultimii 20 de ani a sosit în ţară în data de 3 decembrie 2023, iar în ziua următoare a ajuns în Gara de Nord. Primul tren electric cumpărat de statul român în ultimii 40 de ani, garnitura Alstom Coradia Stream face parte din lotul de 37 de rame electrice inter-regionale de lung parcurs contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Foto: Stirile PRO TV/YT
Citește și:
> Progrese în infrastructura rutieră: Anunțul Ministrului Transporturilor
> Moment „istoric” pentru podul peste Dunăre Tulcea - Brăila
Deşi autorităţile estimau că acesta va circula cu călători de Crăciun, acest lucru nu s-a întâmplat, deoarece testele nu au fost finalizate, iar trenul nu a fost încă recepționat. Următoarele trenuri din lotul de 37 vor ajunge în România cu o întârziere de 7-8 luni, respectiv prin iulie - august 2024, cu un ritm de 3-4 garnituri/lună, astfel încât întregul lot să fie livrat în prima parte a anului 2025. După recepţie, primele trenuri din acest lot vor circula pe rutele Bucureşti - Braşov şi Bucureşti - Constanţa.
Alexandra Chivu
Redactor-șef
Am absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion și am o experiență în presă de peste 6 ani. Ca jurnalist, am lucrat în publicații precum Ciao.ro, Fanatik.ro și Playtech.ro, la care se adaugă și un internship la DigiFM. De-a lungul carierei jurnalistice, am scris în diferite domenii ca sănătate, politic, sport, horoscop, social, meteo, lifestyle, turism și monden. Pe lângă redactat, m-am ocupat și de paginile de Facebook ale mai multor ONG-uri.