Noile norme Euro 7, la fel ca normele Euro 6. Franța și Italia fac presiuni asupra statelor UE pentru protejarea industriilor auto
Țările membre UE au respins luni o nouă înăsprire a normelor de poluare pentru gazele de eșapament ale automobilelor particulare, estimând că acest lucru riscă să frâneze investițiile constructorilor în vehiculele electrice. Începând din 1992, Uniunea a înăsprit progresiv limitele referitoare la emisiile vehiculelor, iar cele mai recente norme propuse de Comisia Europeană, denumite Euro 7, erau destinate să introducă noi standarde cu privire la emisiile de particule de pe urma frânelor și anvelopelor. Franța și Italia fac presiuni asupra statelor UE pentru protejarea industriilor auto.
Ca urmare a presiunilor exercitate îndeosebi de Franța și Italia, miniștrii industriei din cele 27 de state membre au votat în favoarea unei versiuni diluate a normelor Euro 7 față de propunerea formulată de Comisia Europeană în noiembrie 2022, în ideea de a păstra competivitatea industriei auto și cele 14 milioane de locuri de muncă din UE.
Textul cu privire la noile norme Euro 7 ar urma să se aplice din 2025, înlocuind normele Euro 6, pentru toate mașinile și camioanele grele, indiferent de tipul lor de motorizare.
Comisia Europeană voia să reducă semnificativ emisiile de oxid de azot și de particule fine ale vehiculelor, în condițiile în care poluarea aerului este responsabilă pentru 70.000 de decese pe an în Uniunea Europeană. Însă industria auto a atras atenția asupra impactului unor norme prea severe asupra locurilor de muncă precum și asupra prețului automobilelor, care sunt din ce în ce mai puțin accesibile pentru clasa mijlocie. La final, vocea industriei auto a fost auzită de statele membre care au relaxat considerabil propunerea inițială, conform Agerpres.
Citește și:
> Creșterea prețurilor la dulciuri de Paște
> Medicii stomatologi protestează! Peste 15.000 de cabinete riscă să fie închise
> Sindicaliștii BNS și polițiștii, protest față de noile măsuri fiscale anunțate de Guvern
Adoptată luni, împotriva opoziției Germaniei, propunerea Staniei, țară care asigură președinția rotativă a Consiliului UE, prevede păstrarea neschimbată a limitelor de emisii și a condițiilor de testare a autoturismelor și utilitarelor ușoare, comparativ cu normele precedente Euro 6. În schimb, limitele de emisii vor fi mai mici pentru camioane și vehicule grele. Totodată, miniștri au acceptat noi limite de emisii de particule pentru frâne și anvelope.
Franţa a salutat poziţia Consiliului UE. „Având în vedere că am decis împreună să renunţăm la motoarele termice, nu este obligatoriu să înăsprim reglementările pentru acest tip de motorizare”, a explicat ministrul delegat pentru Industrie, Roland Lescure. UE a hotărât să interzică vânzarea de automobile noi echipate cu motoare pe benzină şi motorină începând din 20235, în beneficiul vehiculelor electrice.
Citește și:
> Comisia Europeană propune noi măsuri de modernizare a permiselor de conducere
> A opta zi de proteste ale fermierilor și transportatorilor
> Noile legi ale Educației, aprobate: admiterea diferențiată la liceu și schimbări la Bacalaureat
„Avem nevoie să iniţiem această tranziţie fără a impune o povară disproporţionată asupra companiilor. Dacă nu, ele ar putea să nu mai investească, ceea ce ne-ar îndepărta de obiectivul nostru de mediu”, a afirmat şi ministrul italian al Industriei, Adolfo Urso.
Autorităţile de la Paris şi Roma au semnat în primăvară o declaraţie în care au anunţat că se opun unei noi înăspriri a normelor de poluare privind gazele de eşapament ale autoturismelor şi utilitarelor uşoare. Acest punct de vedere a fost împărtăşit şi de Bulgaria, Ungaria, Polonia, Cehia, România şi Slovacia, care au cerut şi ele o diluare a normelor Euro 7. Cu toate acestea, textul final va trebui negociat cu Parlamentul European, care nu şi-a definit încă poziţia de negociere.
Alexandra Chivu
Redactor-șef
Am absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion și am o experiență în presă de peste 6 ani. Ca jurnalist, am lucrat în publicații precum Ciao.ro, Fanatik.ro și Playtech.ro, la care se adaugă și un internship la DigiFM. De-a lungul carierei jurnalistice, am scris în diferite domenii ca sănătate, politic, sport, horoscop, social, meteo, lifestyle, turism și monden. Pe lângă redactat, m-am ocupat și de paginile de Facebook ale mai multor ONG-uri.