Black Friday. Cum să te ferești de escrocherii: trei pași pentru a nu cădea în plasa hackerilor în ziua cu cele mai multe tranzacții
Suntem în cea mai aşteptată săptămână de către pasionaţii de cumpărături - săptămâna Black Friday. Magazinele se vor întrece în reduceri care mai de care, însă Vinerea Neagră, deși cu „oferte de nerefuzat”, unele chiar trebuie refuzate. Este important de știut că în spatele anumitor promoții atractive se pot camufla și escrocherii subtile, care te pot păcăli cu false chilipiruri sau hackeri care îți pot lua datele. Află din rândurile de mai jos cum să te ferești de țepe.
Black Friday: cum să te ferești de escrocherii
Black Friday, o zi care acum 13 ani când a venit prima dată în România, atunci mai mult un artificiu de marketing al retailerilor, a devenit în prezent o zi așteptată cu interes cu români. Astăzi, Vinerea Neagră s-a schimbat și, cu puțin noroc, putem face „afaceri bune”. Însă, vria cumpărăturilor la prețuri reduse vine și cu multe fraude. Victime le pot pica chiar și cei mai atenți dintre noi.
Dar nu suntem noi mai speciali. Înșelătorii sunt peste tot în lume. 600 de milioane de lire sterline au pierdut britanicii în 2023, iar la nivel mondial se estimează fraude de 42 de miliarde de dolari.
Așadar, în primul rând, mare grijă la dubluri. Avem experiența unor escrocherii cu site-uri aproape trase la indigo, schimbând doar o singură literă schimbată în URL, în adresă. De asemenea, trebuie să avem grijă și la site-urile cu terminații neuzuale. Dacă nu sunt „punct COM” cu „punct RO”, chiar „punct EU” ar trebui să ne provoace la mai multe verificări.
Citește și:
> A început Black Friday 2023! Pe ce produse s-au bătut românii încă de la primele ore ale zilei
> Adevărul din spatele pachetelor turistice: Ce ascunde Burcea despre chilipiruri?
Un alt semn de întrebare este și atunci când ni se cere să plătim prin transfer bancar. Marii retaileri au implementat sistemul de carduri. Sigur, se poate întâmpla asta, dar în acest caz verificați de mai multe ori vânzătorul și tranzacția. Un alt steag roșu este și atunci când oferta era prea bună ca să fie adevărată.
Ce să facem dacă picăm victime
- Raportăm problema către instituția financiară: încercăm să blocăm tranzacția și să ne recuperăm banii.
- Dacă avem posibilitate din aplicația băncii partenere, blocăm cardul și raportăm frauda.
- În special dacă avem de-a face cu un site din străinătate, apelăm la Action Fraud/OLAF, oficiul european antifraudă.
Sfaturi de la ANPC
Verifică atent modul în care este afișată reducerea de Black Friday pe site sau pe eticheta produsului. Dacă achiziționezi ceva online, verifică, înainte de a trimite comandă, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul.
Citește și:
> Horoscopul săptămânii 18-24 septembrie 2023: Află ce îți rezervă astrele!
Deschide coletul în prezența curierului și, dacă acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să menționezi pe documentele de transport motivul refuzului.
În cazul cumpărăturilor efectuate online, ai 14 zile de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi un motiv și fără costuri suplimentare.
Folosește cardul pentru a plăti. În unele situații, cum ar fi cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită, în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plății.
Procedura este foarte simplă: dacă tranzacția s-a decontat, o poți contesta la bancă, iar banca va înceta recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia.
Citește și:
> Ce mesaj a transmis Dan Negru după moartea Ronei Hartner
> ÎPS Teodosie este împotrivă ca preoţii să îi împărtăşească pe fumători sau pe concubini
> Eduard Hellvig a demisionat din funcția de șef al SRI. „Pietrificarea în funcție nu este bună”
Dacă ai mai făcut comandă online, comerciantul trebuie să își livreze produsul în cel mult 30 de zile sau mai puțin, dacă ați căzut de acord asupra acestui aspect. În cazul în care termenul de livrare nu este respectat, puteți stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, ai dreptul la rezoluțiunea sau rezilierea contractului.
Alexandra Chivu
Redactor-șef
Am absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion și am o experiență în presă de peste 6 ani. Ca jurnalist, am lucrat în publicații precum Ciao.ro, Fanatik.ro și Playtech.ro, la care se adaugă și un internship la DigiFM. De-a lungul carierei jurnalistice, am scris în diferite domenii ca sănătate, politic, sport, horoscop, social, meteo, lifestyle, turism și monden. Pe lângă redactat, m-am ocupat și de paginile de Facebook ale mai multor ONG-uri.