Obținerea buletinului de identitate. De ce documente ai nevoie pentru schimbarea sau obținerea cărții de identitate

05 mai 2023, 13:07
F.Arni/Shutterstock
Urmăriți-ne pe: Google news Copy Share

Buletinul de identitate poate fi schimbat doar în anumite condiții. Cetățenii români trebuie să știe de ce documente au nevoie pentru a obține un nou act de identitate.

Buletinul de identitate românesc. În ce condiții îl poți schimba

Potrivit Direcției Generale de Evidență a Persoanelor, cetățenii români sunt obligați să își schimbe cartea de identitate în următoarele cazuri:

  • Expirarea termenului de valabilitate - Buletinul de identitate are o valabilitate de 10 ani și trebuie schimbat după această perioadă. De asemenea, în cazul în care persoana își schimbă domiciliul, trebuie să își actualizeze buletinul cu adresa nouă în termen de 30 de zile.
  • Schimbarea numelui - În cazul în care o persoană își schimbă numele ca urmare a căsătoriei, divorțului sau adopției, trebuie să își actualizeze buletinul de identitate cu noul nume.
  • Pierderea, furtul sau deteriorarea buletinului - În cazul în care buletinul de identitate a fost pierdut, furat sau deteriorat, acesta trebuie înlocuit cu unul nou.
  • În cazul schimbării domiciliului, a denumirii sau a rangului localităților și străzii, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înființării localităților sau străzilor.
  • În cazul în care fotografia din buletin nu mai corespunde cu fizionomia titularului, fie că este din cauza operațiilor estetice, ale schimbării de sex sau alte modificări de natură să influențeze radical aspectul fizic.

De ce acte ai nevoie pentru schimbarea buletinului expirat în 2023

În cazul în care ți-a expirat buletinul de identitate, ești obligat prin lege să îți faci un nou act cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a cărții de identitate. Pentru această procedură ai nevoie de:

  • Cerere pentru eliberare buletin
  • Certificatul de naștere în original și o copie
  • Certificatul de căsătorie, pentru persoanele căsătorite, în original și copie (sau certificat al soțului supraviețuitor)
  • Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie
  • Certificatul de deces al soției/soțului, original și copie
  • Certificatele de naștere ale copiilor mai mici de 14 ani în original și copie
  • Documentul care face dovada adresei de domiciliu, original și copie
  • Chitanța de dovadă a contravalorii cărții de identitate, în valoare de 7 lei
  • Taxa pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și poate fi plătită la orice oficiu al Poștei Române sau la CEC Bank, ori la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea noului buletin.

Actele pentru un nou buletin pot fi depuse cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puțin de 15 zile până la data expirării buletinului.

Documentele necesare pentru schimbarea buletinului pierdut

În cazul în care ți-ai pierdut buletinul, ai nevoie de câteva acte cu ajutorul cărora vei putea obține o nouă carte de identitate. Pentru asta vei avea nevoie de:

  • Cerere la Serviciul Evidența Persoanelor (o găsești acolo și se completează pe loc)
  • Certificatul de naștere în original și copie
  • Certificatul de căsătorie în original și copie, dacă e cazul
  • Hotărârea de divorț în original și copie, dacă e cazul
  • Actul care dovedește adresa de domiciliu, în original și copie (Dacă solicitantul nu este proprietarul locuinței, este necesară declarația de primire în spațiu a găzduitorului alături de actul de proprietate al acestuia. Consimțământul se consemnează pe cerere, în prezența lucrătorului de evidență)
  • Certificatul de deces al soțului/soției, dacă este cazul
  • Certificatele de naștere ale copiilor minori sub 14 ani, în original și copie, dacă e cazul
  • Un document emis de autoritățile statului cu o fotografie recentă (pașaport, permis de conducere, diplomă de absolvire, legitimație de serviciu, etc)
  • Dovada emisă de unitatea de poliție unde a fost reclamat furtul, dacă buletinul a fost furat
  • Dovada plății contravalorii actului de identitate (costă 7 lei și se poate plăti la orice oficiu poștal sau la CEC Bank, ori chiar la ghișeul unde depui documentele pentru eliberarea noului buletin).

Actele necesare pentru eliberarea primului buletin de identitate la 14 ani

Minorii care ajung la vârsta de 14 ani trebuie să se prezinte la evidența populației în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei, împreună cu reprezentatul său legal, pentru a depune cererea pentru eliberarea unui act de identitate.

Ce acte sunt necesare pentru obținerea primei cărți de identitate la 14 ani:

  • Cerere pentru eliberarea cărții de identitate - Cererea trebuie completată și semnată de către minorul care împlinește vârsta de 14 ani și de către unul dintre părinți sau de către tutorele legal.
  • Actul de identitate al unuia dintre părinți în original și copie– cu acest document se realizează și dovada adresei de domiciliu.
  • Certificatul de naștere al minorului în original și copie
  • Certificatul de naștere trebuie prezentat la momentul depunerii cererii pentru a confirma identitatea minorului.
  • Certificatul de căsătorie al părinților sau hotărârea judecătorească prin care se stabilește căruia dintre părinți îi este încredințat minorul, dacă părinții sunt divorțați, în original și copie.
  • Dovada plății taxelor - Se percepe o taxă pentru eliberarea cărții de identitate. Dovada plății taxei trebuie prezentată la depunerea cererii.

Schimbarea buletinului după căsătorie. Actele necesare

După căsătorie, dacă se decide schimbarea numelui, persoanele sunt obligate ca în termen de 15 zile de la încheierea căsătoriei să își schimbe actul. Și în această situație se procedează la fel ca în cazul expirării valabilității buletinului.

Acte necesare sunt:

  • Cerere pentru eliberarea actului de identitate (o găsești mai sus)
  • Buletinul vechi în original și copie
  • Certificatul de căsătorie în original și copie
  • Documentul prin care se dovedește adresa de domiciliu
  • Chitanța cu dovada plății contravalorii cărții de identitate
  • Dacă nu ești proprietarul imobilului din adresa declarată, proprietarul trebuie să fie prezent la evidența populației alături de tine. Acesta va semna pe propria răspundere o declarație și trebuie să aibă asupra sa buletinul și actul de proprietate.
  • Eliberarea noului buletin se face în aproximativ 5 zile lucrătoare. După căsătorie, persoanele care aleg să își păstreze numele și nu se schimbă nicio dată din buletin, pot să îl păstreze, fără să fie necesară schimbarea acestuia.


Citeste si