Metroul din Cluj. Emil Boc semnează astăzi contractul de execuție. Cât costă și când va fi gata magistrala
Cel mai mare contract din transporturi, contractul pentru proiectarea și execuția metroului de la Cluj-Napoca se semnează astăzi, 25 mai. Ceremonia oficială va avea loc la ora 15.00 la primăria din Cluj, la care vor participa și premierul Nicolae Ciucă și vice-premierul, ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Metrou la Cluj! Astăzi se semnează contractul de execuție
A doua linie de metrou din România, magistrala de metrou M1, va avea 21 de stații, care vor costa 9 miliarde lei, dintre care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR. Termenul de realizare a proiectului este de 8 ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuție. Constructorul este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.
Astăzi, Emil Boc va semna contractul de execuție în cadrul unui eveniment ce va avea loc la Primăria Cluj. Autoritățile locale se află la a treia licitație a contractului pentru supervizarea lucrărilor, iar ofertele sunt așteptate până pe 8 iunie (termen prelungit). Primarul Emil Boc susține că lucrările vor fi finisate în 2031.
Metroul din Cluj, contract la cheie
Primăria din Cluj a ales varianta unui contract la cheie, în comparație cu contractele Metrorex de la București. Acest lucru înseamnă structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Constructorul Gulermak va lucra la metroul din Cluj cu echipa care a realizat și metroul din Dubai.
Citește și:
> Începerea construcției metroului clujean
> Alocare de 1,85 mld. lei pentru infrastructură din fonduri UE
> DSU, Lidl România și Fundația pentru SMURD, împreună pentru bine
„Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:
– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.
Cele două proiecte de metrou care se bucură de finanțare din PNRR
La semnarea contractului de finanțare, Sorin Grindeanu a declarat că acesta este cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani semnat de Ministerul Transporturilor. Prin intermediul acestui contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean.
Citește și:
> Metroul bucureștean: esențial pentru călătorii din Capitală
„Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu.
Magistrala de Metrou M1 din Cluj Napoca și Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret sunt două proiecte de metrou care se bucură de finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro). Chiar și așa, ambele sunt întârziate. Pentru M4, Comisia Europeană va aproba transferul banilor pe M6 Gara de Nord-Băneasa (contractul Alsim Alarko).
Citește și:
> Metrorex închiriază spații pentru chioșcuri în metrou
> Haos la metrou. Călătorii au fost evacuați din cauza unor probleme tehnice
> O nouă magistrală de metrou în București, M4 Gara de Nord - Gara Progresul. Unde vor fi stațiile
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde și vor putea transporta între 15.000 şi 20.000 pasageri.
„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Valentina Podgorneac
Redactor
Valentina Podgorneac este absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București, iar de mai bine de trei ani activează în presa scrisă. A efectuat stagii de practică la agenția de presă RADOR și la Biroul de Comunicare al Ministerului Educației.