UE introduce tarife vamale pentru mașinile electrice chinezești în urma subvențiilor de stat
Comisia Europeană a anunțat impunerea de taxe vamale provizorii pentru importurile de vehicule electrice pe baterii (BEV) din China, ca urmare a unei investigații antisubvenții care a durat nouă luni. Conform investigației, producția BEV din China beneficiază de subvenții incorecte, ceea ce constituie o amenințare pentru producătorii europeni. Tarifele vamale suplimentare vor varia între 17,4% și 37,6%, în funcție de producătorul chinez. Companiile care au cooperat în timpul investigației vor avea tarife de 20,8%, în timp ce cele care nu au cooperat vor fi taxate cu 37,6%.
Aceste taxe provizorii vor fi aplicate începând cu 5 iulie 2024, pentru o perioadă de patru luni, timp în care se va lua o decizie finală privind taxele definitive. În acest context, Comisia Europeană și Guvernul chinez au intensificat consultările pentru a ajunge la o soluție compatibilă cu reglementările Organizației Mondiale a Comerțului.
Citește și:
> UE extinde scutirea de taxe pentru Ucraina până în 2025
> Uniunea Europeană și SUA intensifică sancțiunile contra Rusiei
Asociația Industriei Auto din Germania (VDA) a cerut Comisiei Europene să renunțe la aceste taxe, susținând că vor afecta producătorii auto europeni și americani care exportă în China. VDA sugerează că UE ar trebui să se concentreze pe asigurarea accesului la materiile prime critice și pe o politică comercială transparentă.
China, cea mai mare piață auto din lume, este și un centru cheie de producție pentru multe companii auto germane. În acest moment, BYD, un grup privat din China, este cel mai mare producător de mașini eco din lume, depășind Tesla. Alți producători chinezi, precum Nio, Xpeng, Li Auto, Leap Motor, precum și giganții auto de stat și grupuri IT, sunt de asemenea jucători importanți pe piața vehiculelor electrice.
În răspuns la aceste măsuri, unele companii chineze au început să deschidă fabrici în UE pentru a evita tarifele, exemplu fiind BYD care va deschide o fabrică în Ungaria. De asemenea, China deține un cvasimonopol în producția de minereuri rare, esențiale pentru producerea bateriilor, și are cei mai mari producători de baterii din lume, CATL și BYD.