ANRE schimbă factura la gaze. Noile reglementări și cine o va putea achita eșalonat

24 feb. 2023, 06:01
Foto: Shutterstock.com
Urmăriți-ne pe: Google news Copy Share

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) schimbă și factura la gaze, după cea de la curent, pentru a fi mai ușor de înțeles. Aceasta va putea fi achitată eșalonat de clienții vulnerabili, pe o perioadă de minimum 3 luni, conform unui proiect de ordin lansat în consultare publică de ANRE.  

ANRE schimbă și factura la gaze, după cea de la curent

„Ţinând cont de dinamica pieţelor de energie din UE şi implicit din România, ANRE este într-un proces continuu şi constant de adaptare şi îmbunătăţire a reglementărilor comerciale în acord cu legislaţia primară şi cu necesităţile tuturor participanţilor la piaţă. În acest sens, am elaborat şi supus consultării publice Proiectul de Ordin al ANRE pentru modificarea şi completarea unor Ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi de abrogare a Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 96/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea de informare a clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale, cu modificările şi completările ulterioare, care aduce îmbunătăţiri cadrului de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare a gazelor naturale la locurile de consum ale clienţilor finali.

Proiectul de Ordin propune modificarea şi completarea unor prevederi deja existente, dar şi introducerea unor prevederi noi, dintre care menţionăm: eşalonarea la plată a facturii pentru clienţii vulnerabili, la cererea acestora, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi; în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura; detalierea modalităţilor de soluţionare de către furnizor a plângerilor clientului final privind facturarea, acesta nefiind obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluţionarea plângerii”, se precizează într-un comunicat al autorităţii de reglementare. 

Proiectul de Ordin este publicat în secţiunea „Documente de discuţie/Gaze Naturale/Reguli piaţa de gaze” a site-ului www.anre.ro, toate părţile interesate putând transmite observaţii şi propuneri până în data de 6 martie 2023.

Ce mai prevede proiectul 

Alte prevederi incluse în proiect vizează simplificarea conținutului minim al tuturor facturilor de gaze naturale, respectiv a informațiilor obligatorii să fie incluse de către furnizor în aceasta. Pentru o mai bună înțelegere de către clientul final a facturii, s-a hotărât astfel: 

- prima pagină a facturii să cuprindă doar informații prioritare efențiale, așa încât clientul să știe consumul facturat și cât trebuie să plătească pentru acesta;

- a doua pagină a facturii va cuprinde detaliile facturii, chiar și defalcarea componentelor din care este format prețul final facturat de către furnizor clientului final;

-anexa facturii va cuprinde informațiile adiționale care nu se referă la facturare, dar care pot fi utile clientului pe parcursul derulării contractului de furnizare a gazelor naturale, cât și informațiile privind facturarea, care oferă periodic clientului final o perspectivă cuprinzătoare asupra consumului efectiv realizat şi a costului actual cu gazele naturale astfel încât acesta să aibă posibilitatea de a-şi ajusta propriul consum. 

Eșaloarea la plată a facturii

Între prevederi se regăsește și eșalonarea la plată a facturii pentru clienții vulnerabili, la cererea acestora, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părți. În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura; detalierea modalităților de soluţionare de către furnizor a plângerilor clientului final privind facturarea, acesta nefiind obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluționarea plângerii. 

Schimbare majoră la toate facturile la energie electrică. Detalii despre cum arată modelul unic și de când se va aplica 

Vom avea facturi noi la energia electrică. Este vorba despre un model unic de factură pe care clienții să îl poată înțelege mai ușor. Așadar, de la 1 aprilie 2023, prin noul regulament de furnizare a energiei electrice, toți consumatorii casnici vor avea același model de factură la electricitate, indiferent de furnizorul de energie electrică. 

Acest tip de factură va cuprinde o serie de beneficii pentru clienți și informații utile, care îi vor ajuta să înțeleagă mai bine factura la energie electrică. Potrivit ANRE, pe factura de la energie electrică vor fi trecute o serie de drepturi ale clientului, printre care:

  • Clientul vulnerabil are dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără penalități, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi;
  • Clientul final are dreptul să i se notifice în mod corespunzător orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale;
  • Clientul final are dreptul să fie informat cu privire la consumul real de energie electrică şi la costurile reale, suficient de frecvent, astfel încât să aibă posibilitatea să îşi regularizeze propriul consum de energie electrică;
  • Clientul final are dreptul să încheie contracte de energie electrică la preţuri dinamice, cu condiţia să aibă un sistem de contorizare inteligentă;

Pe factură se vor regăsi și informații cu privire la datele de identificare ale furnizorului, perioada de timp în care clientul poate să transmită indexul, data de încetare a contractului, dacă este încheiat pe perioadă determinată și altele. Totodată, factura va include și o anexă în care vor fi trecute următoarele informații: 

  • Comparații între consumul actual de energie electrică al clientului și consumul clientului pentru aceeași perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanță de către operatorul de distribuție;
  • Comparații cu un client mediu de energie, din aceeași categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanță de către operatorul de distribuție;
  • Date cumulative cel puțin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanță de către operatorul de distribuție.
  • Informații privind drepturile clientului în ceea ce privește soluționarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entității responsabile;





Citeste si